Ivó, Milán napja van. | 2022.05.19 | MNB középárfolyam:

Nincs megállás, jön az első Orosz Nagydíj

2014-10-09 13:09:40

Még nem tette túl magát a Formula–1 világa Jules Bianchi vasárnapi szuzukai balesetén, de máris folytatódik a világbajnokság Szocsiban, az első Orosz Nagydíj helyszínén. Mindenki az életveszélyes állapotban lévő 25 éves francia miatt aggódik, a pilóták matricákkal fejezik ki, hogy szurkolnak Bianchi felépüléséért. A Marussia még nem jelentette be, kivel pótolja Bianchit, az is lehet, hogy csak egy autót indít. A futam szervezői sikeres első Orosz Nagydíjban reménykednek, és a jövőben éjszakára tennék át a versenyüket.

A Jules Bianchiért egy emberként aggódó Formula–1-es mezőny megérkezett Szocsiba, a hét végi Orosz Nagydíj helyszínére. A csapatok csütörtökön bejárják a pályát, amely első blikkre a valenciai aszfaltcsíkra emlékezteti őket. Az út igen széles, de a boxutca bejárata mindenkinek szemet szúrt. Igen keskenyre alakították ki, ráadásul a depó előtt közvetlenül 180 fokos kanyart kell venniük a versenyzőknek.

A pilóták gondolatai továbbra is elsősorban a Japán Nagydíj hajrájában egy autót mentő traktornak ütközve súlyos fejsérülést szenvedő Bianchin járnak, s ezt közös akcióval nyomatékosítják. Jean Éric Vergne kezdeményezésére matricákat osztottak ki a sportolók között, a kis lapokon a szerencsétlenül járt francia pilóta 17-es rajtszáma és a „Mindenki Jules-lel van” felirat olvasható. A versenyzők többsége várhatóan a bukósisakjára ragasztja fel a matricát.

Bár Alex Wurz, a pilóták érdekvédelmi szervezetének új elnöke megkérte társait, ne nyilatkozzanak nyilvánosan Bianchi balesetének körülményeiről, Oroszországban elkerülhetetlenek a szörnyűségre vonatkozó kérdések, és Sergio Pérez nem is fogta vissza magát válaszával.

„Elfogadhatatlan, hogy ilyen baleset történhet, kíváncsian várom, mit derít ki az FIA a történtekről. El kell érnünk, hogy számítson a mi véleményünk is – mondta a Force India mexikói pilótája. – Ha ezek után bármikor traktor jön a pálya mellé, hogy kimentsen egy autót a bukótérből, időjárási viszonyoktól függetlenül azonnal be kell küldeni a biztonsági autót. Száraz pályán is kockázatos a helyzet, nem csupán a traktor, az autót mentő pályabírók miatt is. Bármikor elromolhat a fék valamelyik autóban, vagy olyan eset történhet, amit most még nem is sejtünk.”

A versenyhétvége közeledtével a Marussia-istállónak döntenie kell arról, helyettesíti-e valakivel Bianchit az Orosz Nagydíjon. A csapat két autót készít fel a garázsában, amely felett Max Chiltoné mellett Bianchi névtáblája látható. A csapat tagjai Szocsiban annyit mondtak el, hogy a vezetőség a napokban kizárólag Bianchi és családja támogatásával volt elfoglalva, nem tárgyaltak a Belga Nagydíjra Max Chilton helyére kis híján beugró tartalék pilótával, Alexander Rossival sem.

Az orosz licenccel induló, de oroszországi szálait az idény közben elvarró Marussia GP3-as csapata nem vesz részt a szocsi hétvégén, de a hivatalos magyarázat szerint nem Bianchi balesete, hanem anyagi okok miatt.

Az F1-es Caterham már bejelentette, hogy a 2014-es téli olimpia falujába megépített pályán is Kobajasi Kamui indul Marcus Ericsson csapattársaként, a nagycsapatok viszont semmit sem jelentettek be 2015-ös felállásukról, így biztosan továbbra is csak azt lehet tudni, hogy a Red Bull a Daniel Ricciardo, Danyiil Kvjat kettőst alkalmazza. A friss pletykák egyik főszereplőjévé vált Lewis Hamilton ezt írta ki a Twitterre: „Egyetlen célom van, arra az egyre összpontosítok, hogy megnyerjem a világbajnokságot. Százszázalékosan elköteleztem magam a Mercedes mellett.”

Hamilton Szocsiban is Nico Rosberggel vív nagy csatát a győzelemért, de érdekes kérdés, hogy a két Mercedes mögé ezúttal melyik ér oda a Williams, Ferrari, Red Bull hármasból.

A közönséggel (az 55 ezer vasárnapi jegyből 2000 híján az összeset eladták) és az időjárással biztosan nem lesz gond, a hétvége mindhárom napjára zavartalan napsütést jósolnak, a maximális hőmérséklet 22-23 fok körül alakul.

A szervezőket ez mindenképp segíti az első Orosz Nagydíj problémamentes lebonyolításában, de még többet szeretnének elérni: a céljuk, hogy 2015-től éjszakai futam legyen az Orosz Nagydíj, és ennek megvalósítására valós esélyt látnak.

„Gyorsan kivitelezhető a pálya kivilágítása, a háttér megvan, csak a döntésre van szükség, hogy már a 2015-ös szocsi futam éjszakai legyen – mondta Richard Cregan, az Orosz Nagydíj szervezőinek tanácsadója. – A pályát körülvevő épületek csodálatosak, kivilágítva lélegzetelállító látványt nyújtanak. Ugyanakkor a naplemente hosszabb ideig tart nálunk, mint Szingapúrban, Abu-Dzabiban vagy Bahreinben, amelyek délebben fekszenek.”

Cregan elmondta, az éjszakai futam ideális időpontja október helyett május lenne, akkor ugyanis sokkal mozgalmasabb az élet Szocsiban, idegenforgalmi szempontból az lenne az ideális. A jövő évi naptárban az április 19-i Kínai Nagydíj és a május 10-i Spanyol GP között két üres hétvége is van, a barcelonai futam előtti hétvégére beférne az Orosz Nagydíj. Mivel a Spanyol és a Monacói GP között is van egy üres hétvége, nem is lenne olyan nagy halmozódás.

www.nemzetisport.hu

1. OROSZ NAGYDÍJ 

A helyszín: Szocsi
A pálya hossza: 5872 méter
Kanyarok száma: 18 (6 bal és 12 jobb)
A verseny hossza: 52 kör (305.344 km)
Gumitípusok: közepesen kemény, lágy
Várható átlagsebesség: 215 km/óra (ezzel Bahreinhez, Montrealhoz és Hockenheimhez hasonlít)

AZ 1. OROSZ NAGYDÍJ PROGRAMJA
PÉNTEK
8.00–9.30: 1. szabadedzés
12.00–13.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
10.00–11.00: 3. szabadedzés
13.00–14.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
13.00: a verseny (52 kör, 305.344 km) rajtja
Magyar idő szerint. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be.