Auguszta napja van. | 2024.03.29

NMHH: a hazai hírközlési szolgáltatások hálózatsemlegesek, de a feltételeik sokszor áttekinthetetlenek

2019-06-28 12:20:00

Egy esetet leszámítva megfelelnek a hálózatsemlegességi szabályoknak a hírközlési szolgáltatók, de az általános szerződési feltételeik (ÁSZF) gyakran átláthatatlanok, és a szolgáltatók nem szabályszerűen tájékoztatnak a netsebességi adataikról - közölte éves jelentése alapján a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága pénteken az MTI-vel.

    A közleményben azt írták, a hálózatsemlegesség lényege, hogy a szolgáltatók nem tehetnek különbséget az internetes forgalmak között ezzel garantálva az előfizetőknek, hogy az általuk választott tartalmakhoz és információkhoz szabadon hozzáférhessenek, és ebben jogszerű indok nélkül senki se korlátozza őket.
    A vizsgált - 2018. május 1. és 2019. április 30. közötti - időszakban kevés panasz érkezett a hatósághoz a témában, és javuló színvonalú szolgáltatások jellemzik a piacot, de az NMHH kapcsolódó felméréséből az derült ki, hogy a vezetékes internetre előfizetők 58 százaléka, a mobilnetesek 63 százaléka tavaly még mindig észlelt valamilyen problémát az előfizetésével kapcsolatban.
    Az ÁSZF-fel kapcsolatban azonban több olyan szolgáltatói gyakorlatot, hiányosságokat is feltártak, amelyek hatósági intézkedést vagy további vizsgálatot igényeltek. A szolgáltatók például nehezen érthetően tálalják a sok információt tartalmazó ÁSZF-et és az egyedi előfizetési szerződéseket, valamint csak saját csomagjaikat ismertetik a weboldalaikon, nem linkelnek olyan oldalra - például a minden szolgáltató által ismert, az NMHH által fejlesztett szelessav.net-re -, ahol más szolgáltató csomagjainak összehasonlítására lenne lehetőség.
    Az internet sebességére vonatkozó adatok feltüntetésénél továbbá nem az EU-rendeletben előírt sebességparamétereket alkalmazzák, nem teszik azokat könnyen elérhetővé, és nem foglalják össze világosan, hogy ezek a minőségi paraméterek a gyakorlatban hogyan befolyásolhatják az internet-hozzáférési szolgáltatásokat, különösen a tartalmak elérését, illetve az alkalmazások és szolgáltatások használatát - ismertették.
    Hozzátették, a hatóság szelessav.net oldalának adatai megerősítik azt is, hogy a szolgáltatók sokszor az elérhető sebességek menedzselésével jelentősen befolyásolják a szolgáltatás pillanatnyi minőségét és ezáltal a fogyasztói élményt anélkül, hogy nyilvánvalóan tiltott forgalomszabályozási eszközöket alkalmaznának.
    Az NMHH közölte, a Telekom a 2017-ben bevezetett Net Korlátlan nevű csomagjában - amely a belföldi korlátlan internetezés mellett 15 GB adatforgalmat is biztosított az EU-ban - biztonsági okokra hivatkozva a mobilinternet használatát a díjcsomag kínált sebességéhez viszonyítva jelentősen csökkentett sebességgel tette lehetővé bizonyos forgalomtípusoknál (P2P, VPN) és használati módoknál (Bittorent). A csomagot megszüntették, de a már leszerződött ügyfeleknek továbbra is elérhetővé teszik, és a megszüntetett díjcsomag változatlan feltételeivel új díjcsomagot indítottak Korlátlan Net néven.
    Az NMHH hatósági eljárást indított a díjcsomagok miatt, mivel a szolgáltató - az ellenőrzés alapján - a sebességcsökkentéssel valószínűleg konkrét tartalmakat különböztetett meg, vagyis nem biztosította az egyenlő bánásmódot a tartalmak között - tudatták, hozzátéve, az eljárás jelenleg folyamatban van.
    Kitértek arra is, a hatóság háromezer ember megkérdezésével a 16 éves és idősebb, Magyarországon élők hazai internethasználatáról készült reprezentatív kutatása szerint az internet-előfizetési szerződés megkötésekor az előfizetők kevés hányada olvassa el alaposan az egyedi előfizetői szerződést és az ÁSZF vonatkozó részeit. A megkérdezettek negyede próbált már valamit megkeresni ezekben, és bár a találati arány 84-86 százalékos volt, ez az esetek felében nehézséget okozott.
    A mobilnetes ügyfelek mintegy háromnegyede elégedett a letöltési sebességgel, amellyel felzárkóztak a vezetékes netre előfizetők elégedettségi arányához, a kutatásban résztvevők 52 százaléka azonban mérte vezetékes kapcsolata, 38 százaléka pedig mobilkapcsolata sebességét, leginkább azért, mert lassúnak találták vagy ellenőrizni kívánták a szolgáltató vállalását - olvasható a közleményben.