Emma napja van. | 2024.04.19

Az Európai Parlament 35 százalékkal csökkentené az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra

2018-11-14 19:58:00

A tervezettnél nagyobb mértékben, 35 százalékkal szorítanák le 2030-ra az új teherautók és buszok szén-dioxid-kibocsátását a 2019-es szinthez képest az Európai Parlament (EP) szerdai strasbourgi plenáris ülésén elfogadott határozat értelmében.

    Az Európai Bizottság eredeti javaslata alapján 2025-re 15 százalékkal, míg 2030-ra 30 százalékkal kellene mérsékelni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.
    Az Európai Parlament azonban ennél ambiciózusabb csökkentést írna elő: 2025-re 20 százalékot, 2030-ra 35 százalékot.
    A gyártóknak emellett biztosítaniuk kellene, hogy 2030-ra a zéró- és alacsony kibocsátású járművek tegyék ki az eladásaik legalább 20 százalékát. 2025-re az 5 százalékos célértéket kellene elérni. Az új városi buszoknak pedig 2025-re a fele, 2030-ra pedig a háromnegyede elektromos kellene, hogy legyen.
    A képviselők felszólították a bizottságot, hogy még 2020 előtt álljon elő a szén-dioxid-kibocsátást valós környezetben mérő tesztet előíró javaslattal.
    Leszögezték, hogy a zöld autóipari és technológiai változásoknak negatív társadalmi hatásai is lehetnek, ezért az EU-nak támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban.
    "Az európai történelem során először állítunk korlátokat a nehézgépjárművek kibocsátására vonatkozóan. Egyetértünk abban, hogy a bizottságinál nagyobb léptékű korlátozásra van szükség, amely megoldható a már létező technológiákkal" - húzta alá Bas Eickhout holland zöldpárti jelentéstevő, hozzáfűzve, hogy ettől függetlenül támogatni kell az új technológiák megjelenését a piacon.
    A szakértők bíznak benne, hogy decemberben a másik uniós társjogalkotó szerv, a tagállamok kormányainak tanácsa is elfogadja az álláspontját az ügyben, ezután pedig megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások.
    A jelentős autóiparral rendelkező országok várhatóan ellenezni fogják a szigorúbb célértékeket, így kompromisszumos megoldásra lesz szükség.
    Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) azért lobbizott, hogy 2025-re mindössze 7 százalékos, 2030-ra pedig 16 százalékos csökkentést írjanak elő.
    Hivatalos adatok szerint a nehézgépjárművek a közlekedési ágazatból származó szén-dioxid-kibocsátás 27 százalékáért felelősek az Európai Unióban.

 



Képújság
Sajómente Média Alapítvány
Legfrissebb híreink
16:03
- A kazincbarcikai Városvédők megválasztásuk esetén eltörlik a magánszemélyek helyi adóit, 50 ezer forintot adnak Karácsonykor a nyugdíjasoknak és a gyermekét egyedül nevelő szülőknek
15:27
- NVI: eddig közel 400 ezer ajánlóívet igényeltek a jelöltek és jelölőszervezetek
14:48
- Magyar Ásványolaj Szövetség: a harmadik-negyedik helyen van a hazai dízel és benzin ára a környező országok között
14:06
- Mészáros Csoporté a Magyarország piacvezető kiskereskedelmi babaáruházlánca, a Brendon Holding Kft.
13:03
- KSH: a benzin 3,2, a dízel 5 százalékkal drágább Magyarországon a régiós átlagnál
12:12
- Megvesztegetett boncmesterek ellen emeltek vádat a fővárosban
11:05
- NAK: bővült a falugazdász-hálózat és a kamarai tagoknak nyújtott szolgáltatások köre
10:09
- Insura.hu: 5,9 százalékkal emelkedtek a casco díjak az első negyedévben
09:19
- Betörte a Trafik üvegét - keresik a miskolci rendőrök
08:59
- Mezőgazdasági gépbe szorult világháborús gránátot hatástalanítottak a tűzszerészek
MTI hírfelhasználó