Emma napja van. | 2024.04.19

OGY - Jogalkotási lépéseket javasol az NVI 

2016-11-09 11:07:00

Jogalkotási lépésekre tett javaslatot a népszavazás intézményét érintően a Nemzeti Választási Iroda (NVI) vezetője az Országgyűlésnek az október 2-i kvótareferendum lebonyolításáról benyújtott beszámolójában.

    A parlamenti honlapon elérhető dokumentumban Pálffy Ilona - a népszavazás tapasztalatairól és az NVI javaslatairól - azt írta, a referendum kezdeményezése, majd lebonyolítása során több olyan kérdés vetődött fel a jogalkalmazók részéről, amelyek jogalkotási megoldást igényelnek.
    A népszavazási kérdés védettségének megszűnésével és az azonos tárgykörben benyújtott kérdésekkel kapcsolatos problémákat részben kezelte a népszavazási törvény idei módosítása, de az abban foglalt módosításoknak a jogszabály egészében történő következetes átvezetését pótolni szükséges - közölte. 
    Az NVI elnöke különösen fontosnak nevezte az országos népszavazási kérdés hitelesítésére vonatkozó döntéssel szembeni bírósági jogorvoslati határidőnek a jelenlegi 90 napról történő jelentős csökkentését. Emellett - folytatta - a népszavazási eljárás rávilágított arra, hogy a törvény nem rendezi kifejezetten a köztársasági elnök, illetve a kormány kezdeményezésére indult eljárásban a kezdeményezők szerepét, jogait.
    Hozzátette, további kérdéseket vetett fel a kampányköltségekre vonatkozó szabályozás teljes hiánya a népszavazási törvényben, illetve, hogy a Kúria által is megerősítetten az országgyűlési választás kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló jogszabály az országos népszavazásra nem alkalmazható.
    Pálffy Ilona felidézte, hogy számos kritika érte a levélben szavazó választópolgárok névjegyzékének naprakészségét, különös tekintettel az elhunyt választópolgárok adatainak kivezetésére. Felhívta a figyelmet arra, hogy a névjegyzék a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatait veszi át, az adatok változásának tehát e nyilvántartásban kell megjelennie ahhoz, hogy a névjegyzéki adatok is módosuljanak.
    A külhoni választópolgárok vonatkozásában ez minden esetben bejelentésen alapul, ami sokszor a tényleges változáshoz képest csak késéssel, esetenként valószínűleg egyáltalán nem történnek meg - írta, jelezve: több mint ötszáz esetben érkezett vissza a szavazási levélcsomag, mert az nem volt kézbesíthető, ugyanakkor az annak személyes átvételét kérő választópolgárok közül végül több mint 25 ezren - ebből csaknem 15 ezren Romániában - nem vették át a levélcsomagot.
    Mindezekre tekintettel az NVI-elnök átgondolásra érdemesnek nevezi, hogyan lehetne a levélben szavazók névjegyzékének hitelességét, naprakészségét hatékonyabban biztosítani, illetve, hogy - a többes állampolgárságot tiltó országok kivételével - indokolt-e fenntartani a levélcsomagok személyes átvételének intézményét.
    A levélben szavazással kapcsolatban megállapítható - írta -, hogy az érvénytelen iratok aránya továbbra is túl magas, meghaladja a 15 százalékot. Ennek kapcsán szerinte javasolható az anyja nevének, mint azonosító adatnak az elhagyása az azonosító nyilatkozatból, a pontos azonosítás ugyanis e nélkül is lehetséges. Szintén megfontolandó - folytatódnak az NVI ajánlásai -, hogy az azonosítás során csak a személyi azonosítót vagy az útlevélszámot lehessen használni. Ezek legalább egyikével ugyanis valamennyi honosított polgár rendelkezik, és egyszerűbb számsorok, mint a honosítási okirat vagy az állampolgársági bizonyítvány száma; egyúttal a feldolgozást is jelentősen egyszerűsíti, meggyorsítja - indokolt.
    Felvetette azt is: az azonosító nyilatkozat magán a külső borítékon szerepelhetne oly módon, hogy az - a szavazási irat érvényességének sérelme nélkül - csak a szavazatszámláló számára lenne olvasható. Az érvénytelenségi okok között szerepel ugyanis, hogy az iratcsomagból hiányzik az azonosító nyilatkozat vagy azt a szavazólappal összezárják.
    Annak érdekében, hogy a névjegyzék zárása és az ezt követő választási irodai feladatok megfelelő időben teljesülhessenek, az NVI indokoltnak tartja, hogy átjelentkezésre levélben, illetve ügyfélkapus azonosítás nélkül interneten benyújtott kérelem alapján a szavazás napját megelőző hetedik napig, míg személyesen vagy ügyfélkapun keresztül a szavazás napját megelőző második nap 12 óráig legyen lehetőség - írta Pálffy Ilona, aki javasolta azt is: a mozgóurna iránti igénylések benyújtására a szavazás napján 12 óráig legyen lehetőség.
    Zárszavában az NVI elnöke rögzítette, az október 2-i népszavazás fennakadások, hosszú sorban állások nélkül, törvényesen, az alaptörvénynek és a jogszabályoknak megfelelően zajlott le, a szavazatok feldolgozásának és az előzetes eredmények nyilvánosságra hozatalának gyorsasága pedig elismerést érdemlő teljesítményt tükröz.

 



Képújság
Sajómente Média Alapítvány
Legfrissebb híreink
16:03
- A kazincbarcikai Városvédők megválasztásuk esetén eltörlik a magánszemélyek helyi adóit, 50 ezer forintot adnak Karácsonykor a nyugdíjasoknak és a gyermekét egyedül nevelő szülőknek
15:27
- NVI: eddig közel 400 ezer ajánlóívet igényeltek a jelöltek és jelölőszervezetek
14:48
- Magyar Ásványolaj Szövetség: a harmadik-negyedik helyen van a hazai dízel és benzin ára a környező országok között
14:06
- Mészáros Csoporté a Magyarország piacvezető kiskereskedelmi babaáruházlánca, a Brendon Holding Kft.
13:03
- KSH: a benzin 3,2, a dízel 5 százalékkal drágább Magyarországon a régiós átlagnál
12:12
- Megvesztegetett boncmesterek ellen emeltek vádat a fővárosban
11:05
- NAK: bővült a falugazdász-hálózat és a kamarai tagoknak nyújtott szolgáltatások köre
10:09
- Insura.hu: 5,9 százalékkal emelkedtek a casco díjak az első negyedévben
09:19
- Betörte a Trafik üvegét - keresik a miskolci rendőrök
08:59
- Mezőgazdasági gépbe szorult világháborús gránátot hatástalanítottak a tűzszerészek
MTI hírfelhasználó