Gedeon napja van. | 2024.03.28

OGY - Krónika 6. rész (vita a közoktatás helyzetéről)

2016-03-01 16:57:00

 A közoktatást helyzetéről tartott vitanappal folytatódott a parlament munkája. Az ellenzéki vezérszónokok egyaránt bírálták a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (Klik).


    Jobbik: az oktatás az egészségügy mellett a legfontosabb ágazat
 
    Vona Gábor, a Jobbik frakcióvezetője azt mondta, hogy az oktatás nem egy, hanem az egészségügy mellett talán a legfontosabb ágazat, mert ott dől el a magyar jelen és jövő. A magyar közoktatás 26 éven keresztül tartó folyamatos zuhanásáról beszélő politikus úgy látta, hogy a Fidesz és az MSZP egy "szinte menthetetlenül XX. századi vitát folytat", és a megoldás egy jövendő kormányra vár.
    Szavai szerint a kormánypártok tagjai korábban "megspórolták" az egyeztetéseket, most "démonizálják" a pedagógusokat és politikai szálakat keresnek a demonstrációk mögött.
    A területen a kilencvenes években hat százalék fölötti, 2003-ben pedig öt százalék fölötti volt a GDP arányos ráfordítás, ez 2013-ra 3,9 százalékra csökkent és Magyarország regionális sereghajtóvá vált - emelte ki.
    A szakmával le kell ülni, és a Klik feloszlatása után ki kell alakítani egy új koncepciót - szögezte le.
    A másik vezérszónok, Dúró Dóra is azt fejtegette, hogy a Klik ebben a formában nem alkalmas a feladatának ellátására. Az állam ott avatkozzon be, ahol erre szükség van, nem kell "ész nélkül" minden iskolát államosítani - javasolta.
    Emellett hibásnak nevezte, hogy a tankönyvpiacot ilyen formában államosították. Hangsúlyozta, hogy 2010-ben körülbelül 17 milliárd, 2015-ben pedig körülbelül 15 milliárd forint volt a tankönyvköltés. Utóbbihoz viszont hozzájött két kiadó államosítása, a tankönyvfejlesztés, a digitális fejlesztések, ami összesen további 14,9 milliárd forintot jelent - emelte ki.

    LMP: csődöt mondott az oktatási rendszer

    Ikotity István, az LMP vezérszónoka elöljáróban a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárainak leveléből idézett, majd azt mondta, hogy tüntetések voltak korábban is, de most "valami beérett, valami összeállt", mert sokan érzik, hogy "Orbán Viktor és Hoffmann Rózsa oktatási rendszere" csődöt mondott.
    Az oktatás ügyét a korábbi szocialista és liberális kormányok sem vették komolyan. A forráskivonás 2003-ban indult meg, azóta GDP arányosan a források harminc százaléka tűnt el - emlékeztetett. 
    A pedagógusok béremelése százmilliárd forintos nagyságrendű forrásokat adott az oktatásnak, de ezt más területek kárára finanszírozták - emelte ki.
    A Klik csődbejutása a "kóros alulfinanszírozásának" köszönhető - nyomatékosított Ikotity István, aki hangsúlyozta: mielőbb pótolni kell a közoktatásból hiányzó kétszáz milliárd forintot, középtávon pedig folyamatosan növelni kell a forrásokat.
    Az iskolarendszer fenntartásáról azt mondta, hogy a szélsőségesen liberalizált modellről a szélsőségesen központosítottra váltottak, a Klik pedig "megfojtja az iskolák önállóságát".
    Amelyik önkormányzat szeretné és képes a fenntartásra, az kaphassa vissza az iskoláit - ismertette elképzelésüket, nyomatékosítva, az LMP visszaállítaná annak jogát, hogy újra a települések nevezhessék ki az iskolaigazgatókat.
    Az oktatási rendszer maradi, az LMP csökkentené a tananyagot és az oktatást a XXI. század igényeihez igazítaná - közölte.
    
    Szabó Tímea: a politizálás nem a kormánypártok monopóliuma

    Szabó Tímea (független) az iskolát képesítés nélkül elhagyók számának emelkedését és az elviselhetetlen adminisztratív terheket említette felszólalása során.
    A PM társelnöke bírálta a szabad tankönyvválasztás eltörlését, a diákok és tanárok terheinek növekedését. Kijelentette azt is, hogy a politizálás nem csak a kormánypártok monopóliuma, mert ehhez az ellenzéknek és a civileknek is joguk van.

    Fidesz: az iskolákban direkt pártpolitikai akcióknak nincs helye
    
    Németh Szilárd (Fidesz) szerint a kormány és a Fidesz-KDNP már hetekkel ezelőtt leszögezte, hogy számukra a gyermek középpontba állítása a legfontosabb a közoktatás területén. 
    Hozzátette: az iskolákban direkt pártpolitikai akcióknak nincs helye; a legfontosabb szereplőknek az iskolákban nem a minisztert, az államtitkárokat tartják, hanem a tanítókat, tanárokat. Szerinte a köznevelés területén nem lehet hőbörögve, cinikusan, nagyképűen megoldani a problémákat. Össze kell ülniük azoknak, akiknek a rendszer működtetésében dolga van, hogy megbeszéljék milyen irányba kell menni - mondta.
    A kormánypárti politikus problémák közé sorolta, hogy 2002 és 2010 között kivették a pénzt az oktatásból.
    Közölte, az elmúlt öt évben hihetetlen összegek jutottak az iskolák felújítására, tornatermek létrehozására. A pedagógusbérek kapcsán csepeli országgyűlési képviselő révén kerületéből hozott példákat: 2010-ben bruttó 189 ezer forint volt az átlagbére egy csepeli pedagógusnak, most 288 ezer forint.
    Csepelen 2010 februárjában kölcsönt kellett felvennie az önkormányzatnak, hogy kifizesse a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók bérét - tette hozzá.
    A Klebelsberg-központ megújítását elképzelhetőnek nevezte, de szerinte az átalakításához idő kell. Németh Szilárd azt mondta, a Klik nem kapott jelest, nagyon rossz osztályzatot kapott.

    MSZP: az EMMI minden lehetséges hibát elkövetett 

    Az MSZP-s Harangozó Tamás Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete vezetőjének levelét olvasta fel. Ebben az szerepelt, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden lehetséges hibát elkövetve verte át a társadalmon a köznevelési törvényt.   
    A levél a többi közt arra tért ki, hogy az iskola jelenleg megfosztja a gyerekeket a valódi gyermekkor megélésének élményétől, az iskoláknak pedig nincs illetékese. 
    Nem az a baj, hogy többet dolgoznak a pedagógusok, hanem hogy munkájuk nem hatékony - szerepelt a levélben.