Gedeon napja van. | 2024.03.28

A pénzügyi közvetítőrendszer ma stabilabb, mint egy éve (2.rész)

2015-12-28 06:35:42

(Az első részt ide kattintva elolvashatja.) A fogyasztó - védelmi terület munkáját az elszámolás, forintosítás szoros felügyelése határozta meg. Emellett komoly hangsúlyt fektetett a jegybank az autófinanszírozó társaságok általános szerződési feltételeinek kijavíttatására és a kézizálog-hitelező intézmények gyakorlatának ellenőrzésére. Ez utóbbi körben sikerült elérni, hogy megszüntessék termékeik között az ügyfeleik érdekeit sértő - pár napos futamidejű, majd utána magas késedelmi kamatot felszámító - kölcsöneiket. 

    A jegybank, ha szükséges, a bíróságok előtt is érvényesíti a fogyasztók érdekeit. Az alelnök kiemelte: komoly siker, hogy az MNB valamennyi pert megnyerte, amelyet a bankokkal szemben a jelzáloghitelek általános szerződési feltételeinek felülvizsgálata miatt indított. Emiatt sor kerülhetett az elszámolásra ezek esetében is. Örömmel nyugtázta a jegybank azt is, hogy az ősszel sorra nyerte azokat a pereket, melyeket a hitelintézetek indítottak ellene még 2014 tavaszán az egyoldalú banki díjemelések miatti felügyeleti bírságok, illetve a visszafizetési kötelezettség előírása miatt. Ez minden érintett fogyasztónak jó hír, tekintettel arra, hogy a perek lezárását követően hozzájutnak majd a visszajáró összegekhez - húzta alá a felügyeleti vezető.
    A jegybank 2015-ben minden korábbinál több piacfelügyeleti intézkedést hozott jogosulatlan portfóliókezelő vagy egyéb társaságok ellen: a kiszabott piacfelügyeleti bírságok 1,4 milliárd forintot tettek ki. A világszerte és itthon is alacsony hozamkörnyezetben  "mesés kamatokat" kínáló társaságok továbbra is a piacfelügyelés fókuszában lesznek. A többszörös tőkeáttételek kockázataira, a rövidtávon garanciával kínált elérhetetlen hozamok veszélyeire az MNB folyamatosan felhívja a figyelmet.
    Az elmúlt évben 690 vizsgálatot zárt le és 569-et indított meg a felügyelet, a kiadott engedélyező határozatok és végzések száma pedig meghaladja a 2200-at. Mint Windisch László fogalmazott, "határozott felügyeleti fellépést mutat" az is, hogy a kiszabott bírság 2015-ben megközelítette 2,2 milliárd forintot, amiből intézményi prudenciális bírságként 741 milliót, fogyasztóvédelmi büntetésként 184 milliót, piacfelügyeleti bírságként pedig 1,4 milliárd forintot rótt ki a jegybank. Az elszámolási és a brókerügyekkel kapcsolatban  az elmúlt évben közel 56 ezer személyes és telefonos ügyfélszolgálati megkeresés érkezett a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjához,  ezen felül 17 ezer írásbeli megkeresésre is válaszolt az intézmény - ismertette az MNB felügyeleti alelnöke.